به گزارش
اداره رسانه و فضای مجازی شرکت نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان، مدیرعامل شرکت
نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان در نشست خبری افتتاح این نمایشگاه گفت: قطب صنعت
سنگ کشور در سالهای اخیر از مرحله استخراج معادن تا فروش با مشکلات متعددی روبهرو
شده است.
علی یارمحمدیان
اظهار داشت: چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی سنگ، معادن و صنایع وابسته با مشارکت گسترده
فعالان داخلی و خارجی این صنعت برگزار شد.
وی با بیان اینکه
این نمایشگاه در 13 دوره گذشته برگزاری توانسته جایگاه و موقعیت مناسبی را در میان
فعالان این صنعت به دست آورد، افزود: این نمایشگاه در همه دوران خود به دنبال تأثیرگذاری
در این صنعت بوده و تلاش کرده بهترین شرایط را برای ارایه توانمندیها و دستاوردهای
صنعت سنگ ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت
نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان تصریح کرد: در نمایشگاه سنگ امسال شاهد مشارکت
استانها و کشورهای مختلفی هستیم که هر یک در حوزه صنعت سنگ، صاحب سبک هستند.
وی ادامه داد:
اعتبار اصفهان که خاستگاه صنعت سنگ ایران است سبب شده تا استانهایی مانند تهران، قزوین
و آذربایجان شرقی در نمایشگاه حضور داشته باشند. همچنین شرکتهایی از کشورهای ایتالیا،
آلمان و چین هم در نمایشگاه حضور دارند که جنبه بینالمللی به آن بخشیدهاند.
یارمحمدیان خاطرنشان
کرد: حقیقت آن است که نمایشگاه سنگ اصفهان بهعنوان یک رویداد بینالمللی باید بیش
از پیش در عرصههای بینالمللی موفق باشد و تواناییهای شرکتکنندگان را در عرصه بینالمللی
نشان دهد؛ در حوزه سنگ، نمایشگاهی موفق خواهد بود که کل زنجیره تأمین و تولید از مواد
خام اولیه گرفته تا محصولات نیمه خام و محصولات آماده این صنعت و همچنین ماشین
آلات پردازش و فناوریهای کاربردی سنگهای طبیعی در معماری و طراحیها را به شکلی جامع
و کامل ارایه کند.
وی گفت: به دنبال
آن هستیم که نمایشگاه سنگ اصفهان، جایگاهی تجاری برای تمامی بخشهای مختلف این بخش
باشد، جایی که فعالان اقتصادی با اطلاعات و اتفاقات روز دنیا در حرفه خود بیشتر آشنا
میشوند. نمایشگاه سنگ اصفهان باید با برخورداری از بستری ایده آل از لحاظ کیفیت و
جامعیت، به نمایشگاهی تبدیل شود که پیشرفتهترین عملیات و فرآیندهای این صنعت را در
معرض بازدید قرار دهد.
مدیرعامل شرکت
نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان بیان کرد: در حال حاضر، نمایشگاه اصفهان از شکل
ابتدایی گذشتهاش بسیار فاصله گرفته و کارکردهای آموزشی، تبلیغاتی و اطلاعاتی آن بسیار
اهمیت پیدا کرده است؛ در این شرایط، نمایشگاه سنگ اصفهان تلاش میکند این صنعت را که
از مدتهای پیش با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکند، رونق بخشد.
وی اضافه کرد:
درست است که استان اصفهان رتبه نخست تولید و فرآوری سنگ کشورمان را به خود اختصاص داده
و فعالیت بیش از 230 معدن سنگ و بیش از 800 کارخانه فرآوری این استان را به بزرگترین
تولیدکننده سنگهای تزئینی کشور تبدیل کرده اما قطب صنعت سنگ کشور در سالهای اخیر
از مرحله استخراج معادن تا فروش با مشکلات متعددی روبرو شده است.
معاون امور معدنی
و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست خبری گفت: سال گذشته ۶۳ هزار
تن سنگ به ارزش ۲۶ میلیون دلار به کشور وارد شده است.
جعفر سرقینی با
بیان اینکه نمایشگاه سنگ از اهمیت ویژهای برخوردار است، اظهار داشت: برپایی نمایشگاه
سبب افزایش صادرات میشود از این رو قرار است امسال نمایشگاهها بیشتر حمایت شوند.
وی افزود: قرار
است به نمایشگاههای بینالمللی یارانه داده شود چرا که این موضوع در سالهای قبل
بوده ولی عدد آن کافی نبوده است، ولی برای سال 97 بودجهای تحت عنوان حمایت از صادرات
در نظر گرفته شده است.
معاون امور معدنی
و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: از آن جایی که اصفهان شهری صنعتی
است، نمایشگاه میتواند برای توسعه صنایع اقدامات بسیاری انجام دهد.
وی با بیان اینکه
سال گذشته 8.5 میلیون تن فولاد صادر کردیم که بخش عمدهای از این مقدار مربوط به اصفهان
بوده است، گفت: در سال گذشته 47 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی از کشور صورت گرفت که
8.5 میلیارد دلار این صادرات معدن و صنایع معدنی بوده است.
سرقینی ادامه داد:
در سال 91 صادرات سنگ 750 هزار تن بوده که ارزش دلاری این مقدار حدود 180 میلیون دلار
میشود، همچنین در سال 96 حدود 1.5 میلیون تن سنگ کار شده و کار نشده صادر شد که ارزش
این مقدار 370 میلین دلار بوده است.
وی خاطرنشان کرد:
نسبت به 5 سال گذشته صادرات سنگ ما هم به لحاظ وزنی و هم به لحاظ ارزشی 2 برابر شده
است و این در حالی است که کل صادرات معادن 1.5 برابر بوده و سنگ نسبت به بقیه محصولات
معدنی صادرات بیشتری داشته است.
معاون امور معدنی
و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تعداد ذخایر مربوط به معادن سنگ
تزئینی در کل کشور، اضافه کرد: 2 هزار معدن در این راستا وجود دارد که 2.5 میلیارد
تن ذخیره دارند و 1200 معدن به صورت کاملاً فعال هستند، بقیه یا در حال تجهیز و یا
راکد هستند که بخشی از آن به بازار سنگ بازمیگردد.
وی با بیان اینکه
ظرفیت معادن 27 میلیون تن است، بیان کرد: سال گذشته 14 میلیون تن تولید سنگ تزئینی
داشتیم.
سرقینی ادامه داد:
سال گذشته 63 هزار تن سنگ به ارزش 26 میلیون دلار به کشور وارد شده است.